Tuesday, February 22, 2011

kartun Malaysia vs kartun Oversea...

Assalamualaikum & salam sejahtera...

kali ni aku nk share pasal katun...
katun?? mesti korg nk kate 'wa-de-hel!?(what the hell)..da besar2 nk cter psal katun...'
lantak korg laa...aku nk gak cter psal katun....
aku bkn org seni or org yg berpengalaman pasal dunia hiburan tanah air tp
aku nk share perbezaan antara katun Msia & katun Oversea dr kacamata aku...

1. Watak Utama a.k.a Hero/Heroin @ keaslian idea

Oversea : original idea
Msia : nk kate tiru x jgak tp persamaan yg jelas...

contoh plg senang korg leh tgk Batman & Keluangman... Batman & Keluangman dua2 base on haiwan (Batman=kelawar & Keluangman=kluang), tgk pulak pembantu dorg  Batman=Robin & Keluangman=Tiongman yg mane kedua2 pembantu superhero nih base on burung..bkn aku nk kate dorg ciplak idea tu tp fikir2kn laa...(sedangkn Cicakman pon org pertikaikn apetah lg...)

 Batman+Robin
Keluangman+Tiongman

*xde idea yg betol2 original k..jalan cter Batman & Keluangman berbeza k..

2. Realiti vs Fantasi

Oversea : GUNDAM, Astroboy, Doreamon dll...sumer Sci-fi and fantasi semate2...
Msia  : katun Bola Kampung, Kacang dll...based on realiti...

Realiti vs Fantasi, mmg terdapat jurang yg amat besar kt sini..korg tgk sendiri katun2 oversea ni biasenye background dorg adelah satu benda baru..berlawanan dgn katun2 Msia yg biasenye background adelah realiti...maksud background kat sini amek GUNDAM sbg contoh, cerita mmg Sci-fi tp tgk dari segi realiti, garis masa & tempat..GUNDAM gunakn background mase depan yg sgt futuristik ditambah dgn lokasi angkasa lepas yg menjadi penempatan(koloni) baru manusia yg ketika tu combination nih mengajak penonton berfikir "agak2 tahun 22XX cmni la kot.." nmpk x??penonton berfikir ...katun Msia pulak amek Usop Sontorian sbg contoh, cerita mengenai suasana kampung, garis masa & tempat..Usop Sontorian lebih pd keadaan semase(thun 1990-an) tempat pulak kat area kampung...mmg zaman 1990-an tu Usop Sontorian tu kire top jugak la..tp kalo nk dibandingkn dgn suasana skrg mmg x sesuai dah....

gundam

usop sontorian

3. Budaya@nasihat@pengajaran

Oversea : tidak menekan budaya dgn direct...
Msia : menekan budaya direct...

aku paling suke amek contoh katun Doraemon dlm bab ni..cube korg tgk..setiap ending Doraemon ade pengajaran..berbanding dgn katun Msia yg direct bg nasihat@pengajaran...

aku rase tu je perbezaan antara katun2 Msia & katun Oversea...

*harap2 upin & ipin leh bawak katun Msia lebih tggi...
*kalau ade salah & silap aku minx maaf siap2...
kalau ade yg terkurang korg leh tmbh dgn mengomen kt bawah...

5 da sign...anda???:

Dda Ly said...

hihi saye juge sukee sangat doraemon..:)

meh singgah umah..
http://laydie-dda.blogspot.com

keep in touch yeee..♥♥

NFA said...

upin ipin?
i likeeeee!
hahaha

kaizen said...

fafaz : btol 3x!!

Dda Ly : insya-Allah...

ChAzStYlo said...

Upin Ipin Da Best ^^

Jom Join Says.My untuk tutorial gambar sila add Facebook aku
Selepas Join, share kempen yang ada ya^^

AMY JOHAN said...

tak salah untuk meniru sekurang-kurangnya ada perkembangan dalam mengolah sesuatu idea. Lagipun ape yang mereka dah buat tu dah jadi inspirasi untuk membikinkan lagi banyak kartun Malaysia. Insyaallah kalau ada rezeki, banyak kartun Malaysia yang dah keluar kat TV. :)

Pages

NuffX