Saturday, June 23, 2012

Student Dilemma [My opinion don't butthurt]

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Selesai sudah semester 1 degree in Mechanical Engineering di UTHM sesi 2011/2012, dengan last payyyper semalam Statics. Tapi itu bukan bermakna aku akan selalu meng-update blog yg x seberapa ni... bukan aku nk mengabaikan blog tp masih ada tugas yang perlu aku selesaikan sehingga 19hb Julai 2012. MASUM 2012 kali ini tuan rumah adalah UTHM bermakna kami 

KLIK untuk ZOOM secara melampau
(team silat UTHM) perlu melipat gandakan usaha & latihan bagi mencapai target Pusat Sukan, selain itu (kenapa aku rasa ayat2 aku semakin skema??)... aku sedang menyusun perniagaan printing baju X-10 Design so kalau hang pa suma nak buat baju kelas, baju keparat eh!? korporat, jersey dll boleh la emel ke crcrew.002@gmail.com or contact jer via hp 013-7912142... blog rasmi kami adalah X-10 Design.

Bagi yang tggl di area Bt Pahat dan kwsn yg sama waktu dengannya (Kluang, Ayer Hitam dll) anda dijemput utk memeriahkan Karnival Sukan Universiti Malaysia (MASUM) 2012 di UTHM main campus

ok back to the topic... aku terbaca artikel ni

sila KLIK untuk zoom secara melampau

 di FB baru2 ni & aku rase aku mempunyai pendapat sendiri mengenai isu ni... isu dijuga dihangatkan dengan debat di group fakulti aku just untuk mengetahui pendapat dari lecturer2 & student2 sendiri...

Aku amat tertarik dengan ayat last sekali "lecturers should not only be academically qualified, but have the passion to teach and inspire their students to learn well" anda semua faham?? ok tak mengapa jom kita direct translatekan menggunakan google translator maka jadilah ayat seperti di bawah...

"pensyarah perlu bukan sahaja akademik yang berkelayakan, tapi mempunyai semangat untuk mengajar dan menjadi inspirasi kepada pelajar-pelajar mereka untuk belajar dengan baik"

*sila gunakan google translator jika anda ingin FAIL shj sekian* hahaha

ok sekarang dah faham ke belum?? ya... ayat yang aku BOLD kan di atas tu... terus terang aku cakap aku sendiri kurang gemar pensyarah jenis ini... sebab utama adalah pensyarah jenis ini mengajar straight and don't belok2... kebiasaannya pensyarah baru yang habis je study (degree/master/Ph.d) terus jadi pensyarah... mungkin ada segelintir di kurniakan bakat mengajar yang & mempunyai semangat mengajar yang sangat tinggi...

bagi aku selain kelayakan secara akademik adalah pengalaman, pengalaman yang aku maksudkan di sini adalah pengalaman dalam bidang kepakaran masing2... aku ambil contoh pensyarah makmal bahan aku sem ni En. Azham mempunyai pengalaman luas dalam bidang beliau & apa yg beliau ajarkan beliau dapat memberikan contoh aplikasi di dalam kehidupan seharian kita. Kebiasaannya pensyarah2 jenis ni lebih sempoi & friendly dengan student tetapi tegas bila mana ia melibatkan pelajaran.

Point yg ke-2 ialah "Student are driven by grades and marks" ini la realiti dunia sekarang... hampir kesemua student (aku pon pernah termasuk dalam golongan ni maybe still dlm golongan ni...maybe laa) mengejar gred & markah yang tinggi supaya mendapat anugerah dekan... mendapat biasiswa (dah mmg biasiswa based on academic result)... tapi sejak aku praktikal  aku dah malas nak belajar segala benda yang aku rase xde kaitan & aku x nampak kaitan/aplikasi dgn cita-cita & impian aku... sebagai contoh, antara subjek yang paling aku x minat Engineering Mathematics 1,2,3 & 4... bertambah x minat pulak bila pensyarah tu mmg x friendly+x reti buat lawak+mengajar straight (kalo 3jam waktu diperuntukkan kalo boleh 3jam tu beliau mengajar nak take 5 pon sayang kot... hahaha) TAPI.... A BIG... BIG TAPI... nak atau tak aku terpaksa belajar & untuk menjaga pointer & hati org tua (yang ni aku story kt entry lain)...

Point terakhir "Good student are defined by their good results" aku TAK SETUJU dengan falsampah ni... kalau student yg baik tu dinilai hanya pada markah/exam/pointer adakah student tu masih lagi baik sekiranya dia melanggar peraturan?? adakah student tu masih baik sekiranya dia biadap/tak berakhlak??

 Fikir-fikirkanlah wahai rakan2 sekalian....

UNDI Blogger COMEY ni tok Levi's Curve ID Blogger

Jom tgk VIDEO ni dengan LUMIA yg cool nih...

Sebarang komen & idea yg bernas amatlah dialu-alukan oleh sy....

2 da sign...anda???:

Lyn Sery said...

hehe.definitely yes..
aku pon pikir ape yg kau pikir.
mse aku intern dulu,aku praktikal benda yg bkn dlm major aku pon..
tp gladly boleh bt dgn baik.
so aku pun xrasa grading & marks masa zmn Uni ni mmbntu aku.
tp aku hrmat semua ilmu tu sbgi ilmu yg kita kutip untuk blajar & jd org yg lbh baik.
sekiang!

Emi said...

Haha. sengsara betul nak habiskan satu sem bila dapat lecturer macam tu. Lecturer yg macam tu sememangnya menghasilkan student yg tak berapa nak faham. wakaka. belajar jadi boring gila kot kalau dapat lec camtu. Seriously tiap2 sem mesti ada dapat belajar dgn lec yg mcm ni. adoyaiii...subject2 yg di ajar oleh lec cmni la yg selalunya takleh nak perform. bila belajar bosan, nak paham pon payah. Selalunya lec yg muda2 sporting kot. yg jenis dah berusia sikit tu yg agak academical sikit. masuk kelas mengajar, pastu habis kelas keluar. takde nak beramah mesra dgn student. student pon jadi takut. hopefully sem depan tak dapat lec yg mcm tu :)))

Pages

NuffX