Sunday, February 27, 2011

mari berfikir...

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

entry kali nih nak ajak anda semua berfikir...
sila baca dgn keadaan yg tenang & fikiran yg waras serta tanpa emosi melampau...

Dari Amirul Mukminin Abu Hafsh Umar bin Khattab bin Nufail bin Abdil 'Uzza bin Riyah bin Abillah bin 'Abdillah bin Qurth bin Razah bin Adiy bin Ka'ab bin lu-ay bin Ghalib al-Qurasyiyi al-'Adawi radhiyallahu 'anhu, ia berkata, aku telah mendengar Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda: "Amal perbuatan itu tergantung pada niatnya dan seseorang akan memperoleh apa yang diniatkannya. Barangsiapa yang hijrahnya kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya itu kepda Allah dan RasulNya. Dan barang siapa yang hijrahnya untuk kesenangan dunia yang didapatnya, atau karena wanita yang akan dinikahinya. Maka hijrahnya itu hanya kepada apa yang diniatkannya."(Muttafaq 'Alaih)

anda semua faham maksud Hadith di atas??
secara umumnya segala perbuatan kita berdasarkan niat...
jika baik niat kita baiklah perbuatan kita...
jika jahat perbuatan kita jahatlah perbuatan kita...
namun harus diingat niat x meng-halalkan cara...
biar baik mane pon niat korg tp cara korg kena la betul...

dlm kes yg baru2 nih korg harus meneliti secara neutral sbb tu aku nk korg bace entry nih dgn tenang, fikiran yg waras serta tanpa emosi yg melampau...

Adab2 menegur

1. membetulkan niat - niat menegur kerana Allah S.W.T 

2. menjaga ukhuwahtegurlah dgn baik tanpa menjatuhkan air muka seseorang itu..

"Barangsiapa yang menasihati seseorang dan hanya ada mereka berdua, maka itulah nasihat yang sebenarnya. Barangsiapa yang menasihati saudaranya di depan banyak orang, maka yang demikian itu mencela dan mencelakan orang yang dinasihati." 

3. Nasihat dengan hati yg bersih - gunakan bahasa & nada yg lemah-lembut dlm menasihati seseorang. Jgn mencari kesalahan2 seolah2 mereka tiada ruang utk bertaubat

4. Fahami org yg ingin ditegur - periksa latar belakang dirinya, kaji mengapa mereka melakukan kesalahan tersebut

5. memberikan ruang & peluang - bukan semua benda kita boleh ubah sekelip mata..berikan mereka masa & peluang utk berubah....jgn berfikiran negatif kerana ini akan mempengaruhi niat mereka ingin berubah ke arah yg lebih baik.

“Demi masa, sesungguhnya manusia dalam keadaan merugi, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal sholeh yang saling mengingatkan dalam kebenaran dan kesabaran.” ( Al-‘Asr)

*minx maaf kalau ade salah silap...
*sama2 kita renung2kn...
*yg baik itu dr Allah S.W.T dan yg buruk itu dr diri ini...

1 da sign...anda???:

Anonymous said...

silakan :)

Pages

NuffX