Monday, July 18, 2011

Nak bagi biar ikhlas... yang tak bagi diam sudah...

Assalamualaikum & Salam Sejahtera 

Entry kali ini aku nak ulas pasal pengemis jalanan. Apa itu pengemis jalanan??

a. orang buta/anak2 yatim/pelajar pondok yang menjual tisu/kerepek dll
b. orang yang mengemis di tempat2 terbuka seperti depan masjid, berjalan dr rumah ke rumah dll
c. orang yang mengemis di hentian2 bas/teksi ( tak cukup tambang )

yang mana satu takrifan pengemis bagi korg?? 
makna pengemis menurut Kamus Dewan Bahasa & Pustaka --> Rujuk SINI

aku bagi situasi -->

1. di KL Sentral/TBS(Terminal Bersepadu Selatan)

Pengemis : assalamualaikum, dik...
aku : waalaikumsalam...
Pengemis : minta maaf mengganggu... tengah tunggu org ker??
aku : aah.. tengah tunggu kawan...
Pengemis : oo.. dari mane??
aku : dari johor bang.. baru jer sampai ni... tunggu kawan amek --> tipu untuk keselamatan
Pengemis : minta maaf la dik... abg ni muallaf baru masuk Islam..abg nak balik utara tapi tambang x cukop...
aku : minta maaf la bang, sy pun baru jer sampai... lagi pon sy pon tgh blaja lg...
Pengemis : pergi dgn merungut2...

2. Kedai Mamak 25jam, Pt. Raja

Anak Yatim : assalamualaikum bang.. sy dari bla bla bla... nak mohon derma untuk bla bla bla...
member A : nah dik.. abang leh bagi banyak ni jer.. abang pon blaka lg...
aku : minta maaf dik abang xde duit --> alasan standard aku laa...

budak tadi pon berlalu...

member B : apsal ko bagi duit kat dak td??
member A : sian la kat dak tu... dari jauh datang... at least duit tu boleh dia buat makan minum
member C : dah.. dah.. xyah nak mengumpat dak tu... nak bagi tu.. bagi jer... xnak bagi diam2... aku taw ko xnk bagi sbb banyak dah citer org pakai dak2 camni minx sedekah... pastu duit tu dorg 'makan'...
aku : betol2... bagi biar ikhlas xnk bagi diam2 jer...

3. Dalam kereta tunggu adik aku balik tuisyen

knok!! knok!! --> tingkap diketuk

aku : ye dik??
budak tahfiz : assalamualaikum bang, sy dari bla bla bla... ni ade jual kerepek untuk perbelanjaan kami di bla bla bla....
abah : dik, amek ni duit belanje makan minum awk bukan duit tok pondok ek...

budak tahfiz berlalu...

abah : sian la budak tu... dtg jauh2 nak jual kerepek... hmm...
*nak tengok wayang FREE?? jom ikot aku...

nampak x ketiga-tiga situasi yang berbeza di atas??
semua mempunyai tujuan yang sama iaitu memperoleh sedikit bantuan untuk kegunaan harian. Namun ada segelintir pihak mudah salah sangka, bagi aku perkara tu normal dengan keadaan zaman sekarang.

Korg bayangkan kalau korg keluarkan dompet untuk bagi derma tu then yg datang derma tu capai dompet korg dan lari?? Sebab tu aku lebih mengambil langkah berjaga2 dlm ape jua keadaan sekalipun...

Pada pandangan aku la... perkara2 kat atas tu x sepatutnya berlaku. jom teliti situasi kat atas satu persatu....

1. Situasi Muallaf meminta sedekah
aku yakin ramai yang pernah mengalami situasi ni. Bagi aku dalam negara Islam (yang pemimpin2 negara dok canang Malaysia ni negara Islam) x sepatutnya muallaf ni meminta sedekah. Sejak zaman Rasulullah s.a.w lagi mereka yang memeluk Islam keluarga & sahabat2 akan menyisihkan mereka. Jadi kita sebagai saudara se-Islam membantu mereka, bukan sahaja membimbing mereka tapi dari segala aspek. Sepatutnya mereka diberikan bantuan sehingga mereka boleh menyara hidup mereka sendiri.
*memang patut abang tu merungut sbb aku x tolong dia... --> mungkin aku terlalu berhati2??

2. Situasi Anak-anak Yatim meminta derma/bantuan
yang ni lagi la x patut berlaku dalam negara yang dikatakan membangaun ni...
"Dan berikanlah anak-anak yatim (yang sudah baligh) harta mereka, jangalah kamu menukar sesuatu yang baik dengan yang buruk dan jangan kamu makan harta mereka bersama hartamu. Sesungguhnya tindakan (menukar & memakan harta anak yatim itu) adalah dosa besar"
- An-Nisa- ayat 2 --> SUMBER
nampak?? Firman Allah s.w.t amat jelas maksudnya, anak-anak yatim x sepatutnya disuruh meminta2 seperti pengemis... kedudukan mereka mulia disisi Allah & Rasul-Nya. Sepatutnya pengurusan asrama/tempat perlindungan anak-anak yatim ni mencari bantuan untuk anak-anak yatim pada kerajaan (Pusat mahu pun Negeri) atau pada NGO yang ada.

3. Situasi Pelajar-pelajar Tahfiz
Ini satu lagi situasi yang aku x boleh nak terima, kenapa nak membeza2 kan pendidikan?? kenapa SBP, MRSM dll boleh dapat bantuan sepenuhnya sedangkan Madrasah, Sekolah Tahfiz dll diabaikan?? hanya kerana mereka menjurus kepada bidang agama mereka di pinggirkan?? adakah kerajaan berfikir yang golongan ini tidak membantu apa2 pada kerajaan satu hari nanti??

Pada pendapat aku la kenapa kerajaan x sediakan modal untuk ketiga-tiga golongan ni untuk berniaga?? Kerana 9/10 rezeki datang dari perniagaan. Kalau la anak-anak yatim/muallaf/pelajar tahfiz bukak 1 kedai runcit keuntungan dari kedai tu 100% boleh dijadikan wang sara hidup mereka. Tak perlu nak jalan jauh2 sehinggakan menimbulkan syak wasangka orang ramai.

tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima
*Iklan Blogger* --> Blogger ni tanya kalau AWEK korg lagi terer main GITAR dari korg camne??
*nak Rm1000?? jom join kontest F&N nih...
*Hargailah Hero-hero kita ni....

20 da sign...anda???:

EYFAalias said...

terlambau banyak kes tipu bab mintak sedekat ni. tapi dorg nak tipu ke apa, itu biarlah urusan dia dengan Tuhan. Yang penting NIAT kita ikhlas membantu dah cukup :)

Red said...

salam. tengs betul kan bab perniagaan tu

aLieF si Muncung ManiS said...

boleh kita bagi sedekah...tapi kebanyakannya zaman sekarang ni ada sindiket..huhu..apa kata kita nasihat budak2 tu supaya mencari kerja part time..sebab islam tak menggalakkan kita mengemis..betul tak??betulkan saya jika saya salah..hehehe...

Mr Rileks said...

skrg mcm2 jenis manusia ada di dunia nie..

eQuRlz said...

btol2.. tambah2 klu yg kat pasar mlm.. yg buta ke..yg xde kaki ke.. mmg kesian sgt..

tp mmg ade gak sindiket.. yg buat2 guna tongkat.. mmg tgk dulu la org tu mcm mana..

Qaseh dalia adelia said...

bagi dengan ikhlas .. =)

.: Mr Aril :. said...

beri dgn ikhlas dan jujur kan lebih baik:)

Farhana Jafri said...

tuk kes ni, aku dh sediakan duit kecik dlam beg.. so, bila ad yg dtg mntak bg je.. no need la nk kluarkn purse.. so, trjamin la.. bab nk derma.. slagi ad duit aku drma.. dy tipu or x, tu blkg kire.. tu urusan dy dgn allah.. yg pnting pahala aku dh dpat sbb niat aku td..

NuReLLe said...

erkkk..tgh baca2 tetiba de iklan NAK TENGOK WAYANG FREE lakkk..hukhukhuk..

My MiRa said...

buat sesuatu mestilah kena ikhlas kan?kalau tak memang org tu takkan rase pon suke dengan pemberian kite

LiFe KaMi said...

kami pernah kena semua situasi kat atas tu..
kadang2 nak tau mereka menipu ke tidak susah juga..
tapi yang penting kita ikhlas derma kan,
semoga kita dimurahkan rezeki..

p/s: sori kami da tukar balik ke link blog lama, tak tukar kat follwer,thanks notice kami..:)

cik ayin said...

kadang2 layan..kadang2 tak layan

Dhea Azlina said...

a nice post

GnieSyazni said...

my friend die derma kat org buta, asalnya ikhlas..tetibe lps derma nampak orang buta tu bwk moto, tak eksiden pulak(kata buta)..terus dimakinya..haha..

~eZmALiZa~ said...

selalunye kalo ada pemintak sedekah wat cmni, kite ajak dia duduk makan sekali.. "dik, dah makan?meh makan sekali akak belanje. nak bagi duit, akak takde duit.tapi nak belanje adik sorg makan boleh la"

cube tgk jawapan dia ape?

si macho said...

fm salu kalau ade duit , fm bg je :p

lagi2 tgk org tua gendong anak dye duk tepi jalan tu . ta sampai hati .

dye tipu ke hape . belakang cite la .

tu antara dye dgn tuhan . skrg kite nampak kesusahan . kite hulurkan je bantuan :)

tlg setakat yg mampu je ^_^)v

THE LEKAT LEKIT STORY said...

nak komlen ni.. iklan nuffnang tu blok separuh dr entri awak & tak dapat kita baca

kaizen said...

Lekat Lekit : elok jer.. xde pon iklan nuff block entry...

pwincess Lov3y dOv3y said...

yela..kadang2 daa bnyk kali tertipu smpai kan semua yg begitu dianggap sama jerk...huhu

zOeY zAu YaH said...

btl kan.nk bg biar iklas.saya selalu fkr camnih..saya bg ja bape pun yg ada.kalau dia tu menipu itu antara dia dgn tuhan.bila ada yg minta tlg mcm tu saya akn bg setakat yg termampu dn seiklasnya kerana kasihan dn fikir kita ada juga walaupun RM10,tp org tu? mgkin hanya ada 10 sen saja.

Pages

NuffX