Sunday, March 13, 2011

Carik idea untuk blog [ style aku ]

Assalamualaikum & Salam sejahtera..

kali ni aku nak share care2 aku dpt idea dlm penulisan blog....


ni sumber utama aku untuk menulis..korg kena ingat yang berbloging ni ramai tp yg follow setiap blog tu bukan semua org..korg boleh amek idea dari blog2 yang menarik..tp jangan pulak korg tiru sebijik2..kalau korg rase korg nk amek sebijik2 minx la izin dulu dr tuan punyer blog..tinggalkn pesan kt shoutbox ke...kt komen ke...

*bg aku x salah pon org nk copy cat ni sbb ilmu tu bukan milik kita....

2. Isu semasa

ni sumber ke-2 aku untuk tulis entry blog. biasenye aku bace dlm surat khabar, tgk berita utama, berita semasa, dgr berita kt radio dll. Biasenye lepas dengar berita2 tu aku akan buat kajian sikit dari internet kemudian baru tulis n post.

*ini kena la dtg dari sumber2 yang sah

3. pengalaman

ni sumber ke-3 aku untuk menulis. Tapi yg ni kena pandai olah ayat supaya follower x bosan membace. Jangan korg dok cter pasal bf/gf korg jer...mmg follower naik muak kose doploh la kn....

*Ingatan pada semua newbie mcm aku, kite ni follower x seberape jadi nk tulis pasal diri sendiri ni kena la beringat sikit...

4. Kontroversi

yang ni jarang2 aku nk jadikan sumber penulisan aku. Yelaa....xkn tiap2 hari ade kontroversikan?? kontroversi ni boleh melibatkan artis/orang2 politik/blogger dll...

*jgn korg pulak cipta kontroversi sudah...

5. tutorial/tips dan yang same waktu dengannya

bab ni aku kurang sket..al-maklum laa...aku ni bukan mat moto...bukan jugak mat kereta jauh sekali blogger otai..tp aku berpegang pada hadis Rasulullah S.A.W yg bermaksud "sampaikanlah dariku walau satu ayat"..x kire la ilmu agama ke..ilmu duniawi ke...yg penting kita kongsi...ingat harta benda x membantu kite di alam yang satu lagi..hanya amal jariah yang berterusan, anak yang soleh & ilmu yang bermanaafaat membantu kita di alam barzakh...

ni jela sumber2 aku untuk menaip kt blog aku yg x seberape nih...
yang mane baik korg boleh ikot..
yg x baik tu korg tlg tego aku ok??

*tlg tambah mane2 yg ptot ok...
*harap2 blogger otai tlg tambah lg...
*ade cabaran dari blogger otai untuk buat entry baru
nntkn yer....

1 da sign...anda???:

Unknown said...

u know what? we are using the same method. hehehe. keep it up.

Pages

NuffX