Thursday, March 03, 2011

x perlu jadi...

Assalamualaikum & salam sejahtera...

minx maaf sgt2 kpd semua....
3-4 hari ni x berkesempatan nk update blog..
1st sbb demam+selsema
2nd sbb kepenatan melampau akibat driving Bt. Pahat-KL-Bt. Pahat...
ok done with excuses....

td bru jer blog-jog ke blog Terompah Caring yg entry bru nih...
aku terpanggil nk wat entry A.S.A.P...even aku dlm keadaan yg x brape sihat ni...
korg da bce?? bagus2...
persoalan ni senang jer...
btol kate pembace yg menyoal tuan punyer blog & jwpn tuan punyer blog :

Soalan,

Salam saudara, terima kasih sebab beri saya kefahaman tentang entry ini (sebelum ini). Bagi saya, semua perempuan yang ketawa terbahak-bahak, dan ketawa mengilai tu, tak semuanya jahat. Saya ada je kawan yang ketawa terbahak-bahak, tapi selalu tolong saya masa saya susah. Selain itu, isu pengkid tu tak usahlah dipebesar-besarkan, kalau diorang nak berubah, diorang akan berubah. Dan kita tak perlu nak masuk campur. Mungkin satu hari diorang akan jadi ahli syurga. Kita tak tahu kan?

Jawapan,

Salam wahai wanita yang dikasihi Allah. Aku bukan seorang ulama, jauh sekali seorang ustaz yang boleh menghukum seseorang itu sama ada masuk syurga or neraka. Aku pun macam korang yang suka huru hara dan jaran g berfikir tentang kebaikan membuat kebaikan. Walla~ So, aku bergegas tanya persoalan ini dengan orang yang lebih pakar dalam bidang agama. dan aku campur adukkan menggunakan logik akal supaya perempuan macam kamu dapat berfikir dengan bijaksana.

sebenarnye aku nk ulas benda2 yg aku gariskn jer..

1st, kpd yg menyoal : KALAU diorang nak berubah, diorang akan berubah.
aku nk soal balik kpd yg menyoal : KALAU diorang x berubah??
x ke nnt kiamat dunia ni(kiamat itu pasti)...bayangkn dunia yg sedia ade nih da cukop ramai pompn and then 1/2 dr populasi(pompn) ni convert jdi laki(pengkid) yg ke terbalik dunia?? budaya lesbian merebak & pelbagai problem sosial bertambah2...

2nd, juga kpd yg menyoal : MUNGKIN satu hari diorang akan jadi ahli syurga.
yg ni aku nk jwb direct jer...setiap umat Islam akan masuk ke Syurga selagi dia tak murtad...sebesar mane pon dosa2 umat Islam selagi dia tidak murtad maka dia akan ditempatkn di syurga.(cuma yg membezakn setiap umat Islam adalah berapa lama hukuman masing2 di Neraka sblm di angkat utk di tempatkn di Syurga) so x wujud perkataan MUNGKIN utk situasi ni...

dan sememangnya kita tidak tahu siapa yg ditempatkn di Syurga atau Neraka tetapi suka untuk aku ingatkn byk tanda2 seseorang itu akn ditempatkn sama ada di Syurga atau Neraka namun kita haruslah berfikir secara logik..jika cara hidup(ambil contoh pengkid) yg melanggar hukum syariat Islam tidak ke dia(pengkid) td akn ditempatkn ke dlm Neraka dahulu melainkn dia mati syahid...

sesungguhnya kita sbg saudara se-agama ada tanggungjawab utk menegur saudara Islam yg lain & jika bukan kita yg menegur maka kita turut berkongsi saham dosa dgn si pelaku dosa(dlm kes ni pengkid)

Aku bukan seorang ulama, jauh sekali seorang ustaz yang boleh menghukum seseorang itu sama ada masuk syurga or neraka.

jwpn yg menarik dr tuan punyer blog...ustaz mahu pun ulama tidak ada kuasa utk menghukum seseorg itu ditempatkn di Syurga atau Neraka akn tetapi..kita ambil politik negara kita..bila nasihat ulama kpd seorg pemimpin tidak diendahkn maka apa yg boleh dilakukan ialah ulama boleh berdoa supaya Allah memberikn petunjuk pd pemimpin tersebut(keadaan ini bergantung pd keadaan & sejauh mana kezaliman pemimpin tersebut). Ingat...zaman kita ni ulama la tmpt kite merujuk bab2 agama tp bila pendapat ulama ditolak kita nk dgr ckp siapa??

tp ketahuilah bahawa tuan punyer blog ni hanya menjalankn tanggungjawab sbg umat Islam. Tuan punyer blog xnk dia dipersalahkn oleh kaum pengkid kerana tidak menegur(saham dosa) mereka semasa di dunia...x rugi pon kita tegur org even org tu xnk dgr...




[1]

Demi Masa!
[2]
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian 
[3]
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.



nmpk x?? manusia sentiasa dlm kerugian kecuali mereka yg beriman & beramal soleh & mereka yg berpesan2 dgn kebenaran serta berpesan dgn kesabaran...


x perlu jadi ustaz/ulama/cikgu dll utk menyampaikn ilmu tp yg penting ilmu itu perlu berdasarkn sumber2 yg sohih

*aku minx maaf krn menggunakan ayt2 yg kasar...
*ni sumer ilmu yg aku dpt zaman skola dulu..
*andai ade salah dan silap tlg tego yer...
*aku x sokong sape2 ok??

6 da sign...anda???:

AyinAyob said...

herm. nice review. betul tu . sokong!

Mizz Farah said...

done :)

kaizen said...

tq ayin...

ann said...

ade btul nye kata2 kaizen tuh..tetapi iti semua urusan Allah dan si pelaku..kita sesama manusia jangan memandang rendah sesama kita...elok jika kita cuba membimbing selagi yang kita mampu...setiap manusia ada melakukan kesilapan..wallahuallam...

kaizen said...

tq anis...sy akn cube ikot nasihat awk...

emiko sachiko said...

oh...same laa kite...demam jugak..! =)

Pages

NuffX