Saturday, March 12, 2011

dimanakah letaknye akal fikiran & kematangan??

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

entry kali ni aku nak start dgn cter yg aku adaptasikn dr kisah benar

Kisah A

Ana(umur 20-an) merupakan gadis yg cantik dlm kampung XXX, malang buat semua pemuda2 kampung tersebut kerana Ana telah pun ber-couple dgn seorang tentera, Adam(umur 30-an) nama pemuda yg beruntung tersebut. Nak dijadikan cerita seorang pemuda yang selalu makan di kedai mak Ana try untuk tackle si Ana ni. Pemuda tersebut bernama Karim(umur 20-an), dengan berkat sokongan keluarga Ana si Karim ni pon mula la mengorat Ana. Dipendekkan cerita Ana dengan Adam sememangnya x berape ngam. Maka itu memudahkan misi Karim untuk mengorat Ana. Dari berkawan sampai la nak ber-couple Karim x habis2 diserang oleh Adam kerana takot Ana pergi pada Karim. Oleh kerana hubungan Ana & Adam kurang disenangi oleh mak bapak Ana maka mak bapak Ana menyokong Karim sepenuhnya, bukan setakat mak bapak Ana tp adik beradik Ana semuanya memihak pada Karim.Karim mengajar Ana untuk bertudung, solat dll. Ana mula suka pada Karim namun hatinya berbelah bagi, memandangkan 3 tahun bersama dengan Adam.Namun Ana x pernah merasa bahagia dengan Adam kerana Adam hanya mencari Ana apabila ingin berseronok2 sahaja. Pada suatu hari Karim berdepan dengan Adam disaksikan Ana. Karim meminta Ana memilih antara Adam dan dia. Ana memilih Karim, namun selepas itu Adam x putus2 merayu pada Ana. Adam berjanji akan menghantar rombongan untuk merisik dan menjadikn Ana sebagai tunang secepat mungkin macam2 lagi yang Adam cakap supaya Ana kembali padanya. Bayangkn 3 tahun bersame tapi kenape tunggu ade orang lain nak kacau hubungan baru nak melamar untuk dijadikn tunang??

Kisah B

Kisah berlaku di sebuah kolej...Hani merupakan pelajar senior tahun akhir, dia berkawan dengan Alia, Ija & Husna. Hani & Alia tinggal di rumah sewa yang berasingan dengan Ija & Husna. Mereka berempat ni berkenalan dengan junior mereka, Fahmi. Fahmi seorang yang ramah & berprinsip. Hani & Fahmi mula rapat tp sebagai senior-junior kerana Fahmi sudah pun ber-couple dengan seseorang. Hani juga mempunyai buah hati yang belajar di kolej lain. Jodoh Fahmi dengan pasangannya x panjang kerana pasangannya meniggal dunia akibat luekimia, sejak dari itu Fahmi x pernah terfikir untuk mencari pengganti(setia la konon). Berlainan dengan Hani, yang putus hubungan buah hatinya kerana adanya orang ketiga. Namun disebabkan Hani ni boleh tahan marketnye maka x susah untuk Hani ber-couple dalam masa yang singkat. Hani & Fahmi masih berhubung seperti biasa. Akan tetapi ada yang tersalah tafsir melihat pada keakraban mereka, ini kerana Fahmi selalu menemani Hani & Alia keluar dan selalu menghantar Hani ke stesyen bas di pekan untuk pulang ke kampung halaman, tapi Fahmi berasa pelik sebab Hani x pernah berterus terang pada ibu bapanya tentang hubungan dirinya dengan Hani kerana kerap kali ibu Hani membuat panggilan ke telefon bimbit Hani bertanya berada dimana dan Hani biasanya menjawab "dalam kereta kawan..dah on the way ke stesyen bas", Hani menipu ibu sendiri..hendak ditegur takut Hani terasa hati jadi perkara itu didiamkan sahaja Fahmi. Bagi Fahmi, dia masih menghormati Hani sebagai senior x lebih daripada itu. Hani selalu menceritakan masalah pada Fahmi, oleh kerana Fahmi telah dilatih untuk menjadi pendengar yang baik maka dia sememangnya mendengar segala masalah yang dihadapi oleh Hani kadang kala Fahmi memberikan cadangan atau nasihat. Tetapi Fahmi x pernah nak bercerita masalah dirinya pada Hani. Fahmi yang juga rapat dengan Ija & Husna lebih senang berkongsi masalah dengan Ija & Husna kerana beranggapan mereka lebih matang. Sampai suatu ketika terjadi peristiwa yang merubah segalanya, Hani berasa cemburu apabila Fahmi keluar dengan Ija & Husna. Pada mulanya, Fahmi anggap itu perkara biasa..namun setelah berlarutan dengan beberapa peristiwa di mana Hani menunjukkan rasa cemburunya bila Fahmi berada disamping Ija & Husna, Fahmi mula merasakan ada yang x kena. Fahmi cuba untuk mendapatkan penjelasan dari Hani tapi Hani seakan2 mengelakkan dari dirinya.Memandangkan Fahmi faktor  kesihatan yang tidak menentu pada waktu itu Fahmi membuat keputusan ingin bertemu Hani pada waktu yang sesuai. Akhirnya Fahmi dapat juga berdepan dengan Hani, dari pertemuan itu Fahmi sudah hilang rasa hormat kepada Hani sebagai senior. Sewaktu pertemuan itu Hani berterus terang yang dia mempunyai buah hati yang mengongkong dirinya. Fahmi berasa tertipu dengan sikap Hani yang tidak jujur. Fahmi pernah bersumpah tidak akan mengganggu hak orang lain(awek), Fahmi dah serik terkena dahulu. Lebih membuatkan Fahmi marah Hani x berterus-terang yang dia sudah berpunya. Andai dia tahu Hani sudah berpunya dan tahu yang pasangan dia cemburu buta sumpah dia tidak akan sesekali menolong Hani walau ape pon. Fahmi pada ketika itu sakit akibat terkena 'buatan' orang yang mana punca dia terkena 'buatan' orang adalah HANI!! Fahmi diberitahu oleh kwn2 sekelas Hani yang Hani seorang yg mudah memberiharpan kpd lelaki & pernah Hani permainkan hati rakan sekelas sendiri.


ok..cukup la 2 cter yang panjang lebar tu...
cuba korg fikir...mane letaknya akal yang diberi Allah S.W.T.

dalam kes A : 
Adam yang dah bersame dengan Ana selama 3 tahun tapi x pernah terfikir untuk melamar untuk dijadikan tunang jauh sekali untuk dijadikan isteri..
Umur Karim yg lebih muda tetapi lebih matang berbanding Adam yg lebih tua..


dalam Kes B : 
akibat sikap Hani, Fahmi menanggung derita...manusia jenis apa ni??
dengan ibu bapa sendiri sanggup menipu??


*maaf kerana entry ini penggunaan ayat adalah amat2 skema
*sila kemukan pendapat anda di ruang komen
*dimana akal fikiran & kematangan??

12 da sign...anda???:

husna mukhtar said...

suka la entry ni.
bkn sebab nama sama hehe

btw. betul tu
knp nk pinang bila dah kena kacau?
hani tu takda belas kasihan ke nak bomohkan org? grr

geram je :p

kaizen said...

husna : bkn hani yg bomohkn org tp laki2 yg pernah disakiti yg bomohkn si Fahmi tu...tp still puncenye Hani tu...playgirl

CIK FAFAZ said...

hmm, mcm kenal jer kisah kes B tuh.
muahaha.

kaizen said...

yeke??
sori....

Qaseh dalia adelia said...

kematangan bukan terletak pada umur tapi terletak pd akal masing2..ade yg muda lebih matang dr yg tua n yg tua lebih pd budak2..rimas ! yg first tu keran tidak serius dgn cinta tggu kena kacau dulu pdn lah muka ! hihi

kaizen said...

qaseh : btol tu...kdang2 prangai budak2 tu perlu jugak tp tgk tmpt la kn3??

nur amalina bt athman said...

dlm kes A.. lebih baik emmilih karim sebab karim nie mengajar ana bnda yg baik..
dan dlm kes b.. hani tuu seorang yg tatau nk menghargai org..kesian kt fahmi

kaizen said...

Amalina : tu la...mane pergi kewarasan akal dan kematangan??

hirumi said...

bila akal digunakan untuk yang lain, hilang la kewarasan. boleh diterima tak komen ni?

kaizen said...

hirumi : akal gune utk nafsu tu psal x nmpk kn??

HaKim is MiKaH said...

ada kawan saya sebijik kesahnya dengan kisah B..sape ntah namanya...

kaizen said...

hakimismikah : kebetulan yg pelik...

Pages

NuffX