Tuesday, April 19, 2011

Assignment 2 UBM : Sunnah Nabi di dalam Hidup kita

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

kali ni UBM bagi 1 lagi assignment untuk student2 UBM--> baru 2nd assignment laa...
isu kali ni menjurus kepada Islamik...


listkan 3 sunnah Nabi & terangkan dengan lengkap kebaikan kepada pengamalnya

1. Membaca Surah Al-Mulk & Surah As-Sajadah sebelum tidur

kebaikkan kepada pengamal : Surah Al-Mulk akan melindungi dirinya dari disoal Munkar & Nakir ketika di Alam Barzakh ---> maklumat lanjut di SINI

2. Puasa Sunat 6 hari di Bulan Syawal

kebaikkan kepada pengamal : memperingatkan diri yang ibadah puasa tidak semestinya hanya di bulan Ramadhan, tidak memberi kejutan kepada sistem pencernaan yakni makan secara berterusan

3. bersugi

kebaikkan kepada pengamal : menghilangkan bau mulut akibat makanan(petai, jering dan yg se-angkatan dgnnyer) atau tidur yg lama(air liur basi) selain itu bersugi turut membantu otak berfikir dgn lebih tajam.
--> maklumat lebih lanjut di SINI

aku bukan la ustaz jauh sekali ulama untuk memberikan penjelasan panjang lebar disertakan dengan hadis2...
tapi aku dah pun buat rujukan dengan ustaz2 yang aku kenal...
ape yang aku tulis kat atas tu semua aku dapat masa aku sekolah dulu...
untuk mendapatkan penerangan lebih lanjut aku sarankan korg rujuk dgn ustaz2 atau org yang lebih pakar dlm bidang agama....
andai ada salah silap tlg tegur dgn kadar segera kerana takut tersalah sampaikan ilmu

1 da sign...anda???:

chesakinah said...

InsyaAllah.. dengan mengamalkan sunnah nabi.. hidup pasti mencapai kejayaan yg sebenar. amalkan sunah yg sedikit dngan istiqamah adalah lebih baik :)

Pages

NuffX