Sunday, April 03, 2011

copy-paste [pandangan aku]

Assalamulaikum & Salam Sejahtera

baru2 ni aku ber-Blog-Jog untuk mencari idea/menghilangkan tension
dan dalam aku joging kat alam maya(blog) korg sumer...
aku tertarik dengan tajuk or isu pasal COPY-PASTE...
ade 2-3 blogger yang memberikan pandangan masing2...
ade yang bagi pro&con, ade yang buat x kesah, ade yang marah2...

ape yang aku nak citer kat sini hanyalah pada pandangan aku sahaja...
jgn korg nak marah aku lak yer...
pada blogger2 yang dah buat pasal topik ni aku harap korg sudi bace...

COPY-PASTE@plagiat
bagi aku benda ni x salah pon...
perlu diingat segala ilmu pengetahuan kat dunia ni bukan milik kita ianya milik Allah S.W.T
kita xde hak untuk mengahalang ilmu tu disebarkan pada semua mahkluk...

Backlink@penghargaan@mention
bagi aku...blogger yang picisan habes nih...mmg la dok mengharap org len backlink kat blog aku...
tipu la kalo aku kate aku xnk kan? kan?? kan???
sape yang xnk free backlink lagi2 kalo blogger femes@otai cam Taufiq Helios
tp bila difikirkan balik bab kongsi ilmu ni aku x mengharapkan sangat pon....
*aynayoub minx izin untuk entry ni --> Silent 

Gambar+watermark
semestinya ramai blogger2 letak watermark pada gambar2 mereka...
sebagai langkah berjaga2 & untuk menunjukkan bahawa gamabr tu asli hasil usaha mereka...
dalam hal ni terpulang pada masing2...
aku sendiri banyak meletakkan gambar dari internet yang di-gugel...
aku hanya letak watermark pada gambar di entry --> Tutorial Myeg
yang lain aku mmg xde letak ape pon...kalo ade pon aku edit guna Paint jer...
*siyes aku x reti+x kreatif

ape pon ni sumer hanyalah pandangan aku saje...
sape2 rase nak marah aku boleh buat sedemikian kat ruang komen...

*rasenyer byk sgt aku letak link dlm entry nih...korg klik2 lah yer....

4 da sign...anda???:

Maira Quee said...

dah tau dh..huhu...dulu mse mula2 dlam dunia blog xtau plagiat 2 pe...hahahaha

kaizen said...

maira : pendapat??

Anonymous said...

pasal watermark tu aku ada buat 1 entri..kalau gambar tu kita dapat kat internet tak payah la nak letak watermark, sebab gambar tu kan bukan hak kita, kita pinjam jer. tapi kalau gambar tu hasil kita sendiri contoh dari kamera atau yang kita print screen kat komputer sendiri, boleh la letak watermark sebab tu hak kita. pasal backlink pulak, ramai jer blogger suka copy paste lepas tu tak bagi backlink. ada juga sesetengah blogger yang minta kebenaran, yang tu kita bagi jer la sebab dia dah minta baik-baik. yang minta kebenaran ni biasa bagi backlink. aku rasa entri kau berisi menarik dan original. letak la butang like. Tak semua orang suka komen, ada seseyengah suka like jer. aku ada buat tutorial. --> Memasang butang like pada blog

kaizen said...

budi tq...ak ni pending skit kalo buat sendiri...so nnt ade mase aku g blik ko ker..leh la ko ajar..kn2??

Pages

NuffX